Kategórie
Témy

Ako vytvoriť všeobecné obchodné podmienky pre e-shop

Každý e-shop musí mať vytvorené vlastné obchodné podmienky. V opačnom prípade za nesplnenie tejto podmienky hrozí pokuta. Prostredníctvom predaja tovaru, či služby na internete predajca uzatvára so zákazníkom zmluvu uzatvorenú na diaľku a obchodné podmienky, s ktorými zákazník prejaví svoj súhlas, sú vstupnou bránou do spoločného obchodu a dojednaniami kúpnej zmluvy.

Obsah všeobecných obchodných podmienok

Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov vo svojich ustanoveniach uvádza, aké informácie musí dostať zákazník ešte pred odoslaním objednávky:

1/ hlavné vlastnosti tovaru alebo charakter služby – popis týchto vlastností závisí od konkrétneho predávaného tovaru, či služby.

2/ údaje predávajúceho – obchodné meno, sídlo, resp. miesto podnikania, telefónne číslo, IČO, označenie registra a číslo zápisu, e-mailová adresa, DIČ, názov a adresa dozorného orgánu. Taktiež adresa, na ktorej si zákazník môže uplatniť reklamáciu, podať sťažnosť alebo iný podnet, ak sa táto líši od jeho sídla.

3/ celková cenu tovaru alebo služby vrátane DPH

4/ náklady na dopravu, dodanie, poštovné, iné náklady a poplatky

5/ cena za použitie prostriedkov diaľkovej komunikácie

6/ platobné podmienky, dodacie podmienky, lehotu dodania, informáciu o vybavovaní reklamácií a sťažnostítaktiež aj informácia o dostupnosti tovaru a o lehote jeho dodania, či je tovar skladom atď.

7/ informácia o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu – podľa zákona musí predajca zákazníkovi okrem tejto informácie zároveň poskytnúť formulár na odstúpenie od zmluvy.

8/ informácia o znášaní nákladov na vrátenie tovaru predávajúcemu pri odstúpení od zmluvy

9/ informácia o prípadnej povinnosti spotrebiteľa uhradiť predávajúcemu cenu za poskytnuté plnenieiba v prípade, ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy po tom, čo na ňu udelil vyslovený súhlas.

10/ informácia o tom, kedy spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy

11/ informácia o tom, že je predávajúci zodpovedný za vady tovaru alebo služby – predávajúci zodpovedá za vady tovaru alebo služby vrámci záručnej doby, ktorá sa vzťahuje na daný tovar alebo službu.

12/ informácia o prísnejších podmienkach záruky – vzťahuje sa na tovar, ktorého záruka je podmienená napríklad určitým spôsobom používania.

13/ informácia o existencii príslušných kódexov správania

14/ informácia o dĺžke trvania zmluvy

15/ informácia o minimálnej dĺžke trvania záväzkov spotrebiteľa

16/ informácia o povinnosti zaplatiť preddavok – iba ak to vyplýva zo zmluvy, je potrebné o tejto skutočnosti informovať dopredu.

17/ informácia o funkčnosti vrátane použiteľných technických ochranných opatrení na zabezpečenie obsahu a o kompatibilite elektronického obsahu s hardvérom a softvérom – iba tovar s elektronickým obsahom.

18/ informácia o možnosti a podmienkach riešenia sporu prostredníctvom alternatívneho riešenia sporov – potrebné uviesť odkaz na platformu alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu, prostredníctvom ktorej môže spotrebiteľ podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu.

19/ informácia pre zákazníka o tom, že súčasťou objednávky je povinnosť zaplatiť cenu. Najvhodnejším spôsobom je uviesť to pri konečnom tlačidle objednávky v košíku ako: „Odoslať objednávku s povinnosťou platby“. Podľa zákona, ak by ste si túto povinnosť nesplnili, zákazník nie je povinný za tovar, či službu zaplatiť.

20/ informovať zákazníka o osobných údajoch, ktoré sa budú spracovávať.

Kam umiestniť Všeobecné obchodné podmienky

Zákon síce nepredpisuje miesto, kde musí byť umiestnený odkaz na všeobecné obchodné podmienky, avšak najlepšie je ich umiestniť pri vyššie uvádzanom tlačítku s názvom „Potvrdiť objednávku s povinnosťou platby“.

Pri objednávaní tovaru musí kupujúci „súhlasiť“ so Všeobecnými obchodnými podmienkami, Reklamačným poriadkom a Ochranou osobných údajov, t.j. pokiaľ neodklikne checkbox, ktorým vyjadruje svoj súhlas s vyššie uvedeným, nemôže byť jeho objednávka úspešná (checkbox nesmie byť predkliknutý!). Text by sa mal nachádzať pri potvrdení objednávky, približne v takomto znení:

Oboznámil som sa so Všeobecnými obchodnými podmienkami (link na ich znenie), Reklamačným poriadkom (link na ich znenie) a Ochranou osobných údajov (link na ich znenie), porozumel som ich obsahu a v celom rozsahu s nimi súhlasím.“

Vlastné zmluvné dojednania

V obchodných podmienkach je možné upraviť akékoľvek vlastné zmluvné dojednania. Podmienkou však je, aby tieto neodporovali zákonu, resp. ho neobchádzali. V praxi sa často stáva, že predávajúci sa dojednaniami v obchodných podmienkach snaží chrániť svoje záujmy, avšak ako bolo uvedené, je dôležité, aby tieto neodporovali zákonu. Ak je teda v zákone určená lehota, túto nemožno skrátiť, možno ju však predĺžiť. Takisto si predávajúci v rámci obchodných podmienok nemôže svojvoľne upraviť dojednanie, ktoré by bolo v rozpore so zákonným znením. Ako príklad, kedy by predávajúci konal v rozpore so zákonom, možno uviesť snahu predávajúceho vopred sa vyviniť zo zodpovednosti za vady, ktoré by sa v budúcnosti mohli prejaviť, a za ktoré naopak v zmysle zákona zodpovedá.

Kto môže vytvoriť všeobecné obchodné podmienky

Všeobecné obchodné podmienky si samozrejme môžete vytvoriť aj sami. Nakoľko je však zosúladenie obchodných podmienok so zákonom pomerne zložité a závislé od konkrétnej činnosti konkrétneho podnikateľa, je vhodné sa za tým účelom obrátiť na odborníka.

Kto kontroluje súlad obchodných podmienok so zákonom a aké sankcie hrozia v prípade zistených porušení

Kontrolu nad poskytovaním všetkých zákonných informácií predávajúcim spotrebiteľovi prostredníctvom všeobecných obchodných podmienok vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia. Táto v prípade zistenia pochybenia udeľuje pokuty.

Výšku pokuty nemožno vopred vyčísliť, nakoľko je závislá od konkrétneho prípadu a zisteného porušenia.

Zákon stanovuje, čo musia všeobecné obchodné podmienky obsahovať (§ 3 zákona č. 102/2014 Z.z.). Absencia niektorej z podmienok znamená uloženie pokuty. Netreba zabúdať na nové povinnosti, ktoré vyplývajú zo zákona o alternatívnom riešení sporov, na základe ktorého musí e-shop povinne spolupracovať pri zmierlivom riešení sporu.

Pozor na likvidačné pokuty

Obchodné podmienky pre e-shop by mali byť naformulované a umiestnené správne. Ukladaná pokuta sa v zmysle zákona č. 102/2014 Z. z. môže vyšplhať až do výšky 33.000,- EUR a pri porušení povinností podľa zákona o ochrane spotrebiteľa do 66.400,- EUR. Na vypracovaní dobrých obchodných podmienok a ich súlade s právnym poriadkom si preto treba dať záležať.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *